Kolik můžete sníst denně mrkve: co se stane, když budete jíst zeleninu každý den

Mrkev je kořenová zelenina, která se pěstuje pro potravinářské účely. Kořenová plodina mrkve, jejíž přínosy a škody jsou popsány v mnoha populárně vědeckých publikacích, patří podle Organizace OSN pro výživu a zemědělství mezi deset ekonomicky nejvýznamnějších zeleninových plodin.

Mrkev má vysoký výnos a odolnost vůči klimatickým podmínkám. Kultura se pěstuje ve většině klimatických zón, s výjimkou arktické zóny.

Složení kořenové plodiny a její příznivé vlastnosti pro muže a ženy

Mrkev má velkou nutriční hodnotu. Zelenina je bohatá na vitamíny a minerály. Výhody mrkve pro lidský organismus jsou velmi vysoké a je těžké je přeceňovat. Proto kořenová plodina zaujímá důstojné místo v lidské stravě. Jaké vitamíny tedy mrkev obsahuje? Především je to:

  • beta-karoten;
  • thiamin;
  • kyselina pantothenová;
  • kyselina nikotinová;
  • riboflavin;
  • kyselina listová;
  • pyridoxin.

v menším množství:

  • biotin;
  • tokoferol;
  • kyselina askorbová.

Vzhledem k tomu, že zelenina obsahuje kyselinu listovou, která je nezbytná pro vývoj nervového systému plodu, lékaři doporučují jíst mrkev během těhotenství. Kromě toho je důležitý obsah beta-karotenu a tokoferolu ve složení mrkve. Tyto vitamíny jsou považovány za „vitamíny krásy“.

Výhody mrkve pro ženy jsou také způsobeny přítomností biotinu ve složení, který podporuje růst vlasů a zlepšuje stav pokožky. Vitamíny v mrkvi jsou zachovány při správném skladování kořenové plodiny po celou zimu.

Kromě vitamínů jsou léčivé vlastnosti mrkve poskytovány obsahem řady makro- a mikroprvků v kořenové plodině. Většina makroživin, mrkev, obsahuje draslík, fosfor a hořčík. Menší množství obsahuje sodík, vápník, síru.

Stopové prvky, které tvoří kořenovou plodinu, jsou četnější:

  • železo;
  • jod;
  • manganu;
  • zinek;
  • měď;
  • selen;
  • molybden a další.

Neméně významné než blahodárný vliv na ženský organismus jsou benefity mrkve pro muže, které zajišťuje obsah tokoferolu, kyseliny askorbové, vitamínů skupiny B, zinku a selenu v jejím kořenu. Tyto vitamíny a minerály ovlivňují produkci mužských pohlavních hormonů.

Mrkev v léčbě nemocí

Tradiční medicína využívá léčivé vlastnosti mrkve k léčbě onemocnění trávicího systému a metabolismu. Mrkev lze například použít k léčbě onemocnění, jako je cukrovka, pankreatitida a gastritida.

Kořenová plodina pro léčbu onemocnění vnitřních orgánů může být použita pouze jako adjuvans v kombinaci s lékovou terapií.

READ
Proč je v kysaném zelí málo solanky: důvody a co dělat, jak problém vyřešit

Jaké je využití mrkve pro tělo v období nemoci? Zvažte několik nemocí, při kterých bude pro pacienta užitečná zeleninová plodina:

  • Diabetes. Onemocnění endokrinního původu, charakterizované poruchou metabolismu sacharidů. Kromě medikamentózní terapie vyžaduje diabetes mellitus přísnou dietu a počítání chlebových jednotek. Mrkev u diabetes mellitus díky obsahu vlákniny ve svém složení zpomaluje vstřebávání glukózy, a tím zabraňuje rozvoji hyperglykémie. V případě cukrovky byste však neměli zneužívat zeleninu nebo její šťávu, protože kořenová plodina obsahuje ve svém složení cukr. Mrkev při cukrovce se používá ve formě pyré, šťávy bez přidaného cukru a jako součást dalších pokrmů.
  • Zánět žaludku. Zánětlivé onemocnění žaludeční sliznice, v důsledku čehož se vyvíjejí dystrofické procesy a sekreční funkce trávicího orgánu klesá. Mrkev pro gastritidu v akutním období bude užitečná, pokud se onemocnění objeví na pozadí nízké kyselosti žaludeční šťávy. Také mrkev bude užitečná mimo exacerbaci chronické gastritidy, protože obsahuje kyselinu nikotinovou, riboflavin, beta-karoten. Tyto látky jsou schopny stimulovat reparační procesy, zlepšit trofismus tkání, což přispívá k hojení ulcerózních a erozivních lézí žaludeční sliznice.
  • Pankreatitida. Onemocnění slinivky břišní charakterizované zánětlivým procesem vyplývajícím z „trávení“ orgánu jeho vlastními enzymy. Mrkev při pankreatitidě v akutní fázi onemocnění v syrové formě se nedoporučuje, protože to může způsobit zvýšení enzymatické aktivity slinivky břišní, což je v tomto případě nepřijatelné. V období remise onemocnění pomůže zelenina vyrovnat nedostatek vitamínů a minerálů vyplývající z přísné diety. V akutním období lze mrkev konzumovat vařenou.

Důležité! Před zařazením pokrmů z mrkve do stravy pro onemocnění trávicího traktu a cukrovku byste se měli poradit se svým lékařem! To platí zejména pro použití syrové zeleniny a mrkvové šťávy.

Mrkev ve stravě

Doporučení pro použití okopanin za účelem snížení hmotnosti se nacházejí na mnoha místech různých subjektů. Názory autorů jsou zpravidla rozdělené. Někteří jsou proti použití mrkve, jiní – pro.

Používání mrkve pro hubnutí, jako nezávislý lék, samozřejmě nedává smysl. Zelenina může být jedním z produktů používaných v dietních potravinách z následujících důvodů:

  • mrkev je zdrojem betakarotenu, který se vlivem střevního enzymu přeměňuje na vitamín A. Vitamín A pomůže udržet elasticitu pokožky a vyhnout se striím v důsledku rychlého hubnutí;
  • kromě beta-karotenu obsahuje zelenina komplex vitamínů, minerálů, živin, což jí umožňuje být zdrojem energie pro tělo;
  • protože mrkev má příjemnou sladkou chuť, bude mít zelenina mírný antidepresivní účinek, který se vyskytuje u většiny lidí na dietě;
  • Díky obsahu dietní vlákniny, která zpomaluje vstřebávání sacharidů, přinese konzumace mrkve dlouhotrvající pocit sytosti.
READ
Reprodukce Actinidie

Použití okopaniny při dietní dietě je odůvodněno obsahem tělu prospěšných látek. Zelenina je součástí stravy za předpokladu, že neexistují žádné kontraindikace spojené s přítomností onemocnění vnitřních orgánů.

Užitečné vlastnosti zeleniny pro kojence

Mrkev zaujímá důstojné místo ve výživě dětí. Zelenina ve formě pyré a šťáv bez přidaného cukru je součástí doplňkové stravy pro malé děti. Příznivé vlastnosti mrkve pro děti jsou způsobeny obsahem látek pro plný růst a vývoj dětského těla:

  • kořenová plodina obsahuje jód, nezbytný pro duševní vývoj dítěte a udržení imunity;
  • vápník obsažený v mrkvi je dobrý pro kosti a zuby;
  • s nedostatkem železa v krvi dítěte lze mrkev použít jako další lék na anémii;
  • vitamíny B se účastní všech metabolických procesů v těle dítěte;
  • draslík a hořčík jsou nezbytné pro normální fungování kardiovaskulárního systému;
  • díky obsahu beta-karotenu je mrkev užitečná pro dětské oči, protože vitamín A se podílí na syntéze zrakového pigmentu rodopsinu. Pigment je důležitý pro vidění za soumraku.

Kořenová plodina ve stravě dětí se používá ve formě šťáv, bramborové kaše, stejně jako v masových, zeleninových pokrmech, polévkách a jednoduše syrová. Jaké jsou výhody mrkve pro děti? Výhody syrové mrkve spočívají ve schopnosti stimulovat střevní motilitu. Tuto léčivou vlastnost lze využít při zácpě u dětí od 6-7 měsíců.

Mrkev se rozetře na jemném struhadle a vymačká se z ní pár kapek šťávy, která se podá miminku. Pro tyto účely je lepší používat čerstvou mrkev, ne mraženou. V tomto případě byste měli sledovat, zda dítě zažívá nepohodlí spojené s porušením židle. Pokud má dítě průjem při užívání syrové mrkvové šťávy, měla by být kořenová plodina zastavena.

Může být mrkev zdraví škodlivá?

Užitečnost mrkve pro lidský organismus je nepopiratelná. Syrová mrkev a její šťáva, stejně jako pečená, vařená zelenina, se nacházejí v mnoha každodenních pokrmech mnoha lidí. Kořenová plodina je užitečná pro těhotné a kojící ženy. Je ale mrkev užitečná ve všech případech bez výjimky? Co může mrkev poškodit?

  • jíst mrkev ve velkém množství, zejména v dětství, může vést k nažloutlému zbarvení kůže. Žlutý odstín dodává v zelenině obsažený betakaroten. Látka se hromadí v těle, v důsledku čehož se játra nedokážou vyrovnat s jejím přebytkem;
  • syrová mrkev, zejména strouhaná, nebo mrkvová šťáva by se neměly užívat s gastritidou s vysokou kyselostí, stejně jako s erozivními a peptickými vředy žaludku a střev v akutní fázi. To je způsobeno skutečností, že jeho složkové kyseliny a hrubá vláknina mohou situaci zhoršit;
  • s nadbytkem zeleniny ve stravě lidí s cukrovkou může mrkev způsobit zvýšení hladiny glukózy v krvi, protože obsahuje sacharidy.
READ
Charakteristika odrůd řepy, podmínky pěstování a zdravotní přínos řepy Video

Výhody a poškození lidského zdraví z konzumace mrkve samozřejmě nejsou rovnocenné. Zelenina působí na zdraví spíše blahodárně než negativně. Zelenina není schopna poškodit tělo, pokud jsou přijata opatření při jejím použití ve stravě. Jíst mrkev je dobré pro muže a ženy, včetně těhotných a kojících žen, stejně jako pro děti a starší lidi.

Mrkev je jednou z nejrozšířenějších kořenových zelenin. Je nezbytná pro přípravu různých polévek, bez ní neuvaříte boršč nebo zelnou polévku, mrkev je potřeba na vinaigrettu a sledě pod kožich, my rádi tři syrové mrkve dochutíme máslem, zakysanou smetanou nebo majonézou – tím získáte zdravou a chutnou svačinu, která se velmi snadno připravuje.

Mrkev obsahuje obrovské množství užitečných látek: to je karoten, který se v lidském těle přeměňuje na vitamín A, vitamíny B, E, PP, K, kyselinu askorbovou. Mrkev je bohatá na minerály: draslík, fosfor, železo, měď, jód, zinek a další.

Dlouho se věřilo, že konzumace mrkve zlepšuje vidění. Ale zatím tato skutečnost nebyla potvrzena vědeckými výzkumy. Pravidelná konzumace mrkve má ale příznivý vliv na kardiovaskulární systém: mrkev pomáhá snižovat cholesterol a zlepšuje elasticitu cév. Mrkev také obsahuje hodně draslíku, což je vazodilatátor, což znamená, že pomáhá snižovat krevní tlak.

Další látka prospěšná pro srdce, kumarin, se také nachází v mrkvi a může pomoci snížit hypertenzi a chránit zdraví srdce.

Mrkev pomáhá posilovat imunitní systém, působí antibakteriálně a je bohatá na vitamín C.

Mrkev ráda skrývá svá tajemství.

Jíst mrkev léčí zuby a dásně. Zelenina obsahuje minerální antioxidanty, a když okusujete mrkev, stimuluje dásně, způsobuje nadměrné slinění a pomáhá bojovat proti bakteriím, které přispívají k tvorbě dutin. Konečně má mrkev hodně vlákniny, která zlepšuje trávení.

Ale jako každý zdravý produkt, i mrkev může mít na tělo negativní vliv, pokud jí jíte příliš mnoho nebo pokud trpíte chronickými nemocemi, u kterých je mrkev kontraindikována.

Čím může být mrkev škodlivá a kdo by ji měl jíst opatrně? Odpovědný klinický genetik a odborník na výživu Svetlana Perez de Montes Ratherick:

„Mrkev je úžasná kořenová zelenina, kterou je velmi zdravé přidat do vašeho jídelníčku. Zelenina jako taková nezpůsobuje škodu, ale její použití má určité kontraindikace.

READ
Trvanlivost pohanky: jak dlouho lze obiloviny skladovat při pokojové teplotě

Například pro slinivku a játra je extrémně obtížné zpracovat vitamín A, který je ve velkém množství obsažen v kořenové plodině ve formě betakarotenu. Proto by měla být kořenová plodina používána s opatrností pro ty, kteří trpí onemocněními těchto orgánů.

Výsev mrkve.

Syrová mrkev může být nebezpečná kvůli vysokému množství hrubé vlákniny. Také šťáva z čerstvé mrkve může dráždit žaludeční sliznice, zhoršovat stav těch, kteří trpí žaludečními vředy. Takovým lidem se nedoporučuje jíst mrkev ani vařené.

Kdy jíst mrkev opatrně:

  • akutní pankreatitida a chronické onemocnění jater
  • diabetes mellitus
  • žaludeční vřed
  • kolitida, gastritida
  • alergická reakce na produkt je extrémně vzácná, ale pokud k tomu dojde, měli byste se zabývat játry a jejich schopností absorbovat vitamín A a tuky.

Francouzský mrkvový salát.

Dá se z mrkve zežloutnout?

Ano! Ale pouze s individuální nesnášenlivostí, pokud jíte hodně mrkve a dalších oranžových potravin a také pokud jste nositelem homozygotního patogenního polymorfismu BCMO1 zodpovědného za přeměnu betakarotenu na retinol (jeho přítomnost se zjišťuje genetickým testem ). V důsledku komplexu těchto důvodů mohou játra betakaroten špatně vstřebávat a nedostatečně jej přeměňovat na retinol. V tomto případě může osoba při nadměrné konzumaci oranžových potravin (mrkev, dýně, žlutá paprika a další) „zežloutnout“ – to je zvláště patrné na vnitřní straně dlaní a nohou a nasolabiální trojúhelník může také zežloutnout . Při nadměrném používání kořenové zeleniny můžete zaznamenat příznaky jako ospalost, nevolnost a zežloutnutí kůže. Proto by měl být jeho denní příjem omezen.

Která mrkev je zdravější – syrová nebo vařená?

Výhody vařené mrkve zůstávají téměř stejné jako čerstvé. Ale po tepelné úpravě se obsah lipidů a vlákniny v kořenové plodině snižuje, zelenina se stává lépe stravitelnou, zlepšuje činnost střevního traktu a zvyšuje produkci žaludeční šťávy. Proto je pro lidi s gastrointestinálními onemocněními a problémem absorpce lipidů lepší použít tepelně upravenou kořenovou plodinu.

U cukrovky je tomu naopak. Uvařená mrkev příliš „škrobí“ a svým vysokým glykemickým indexem tedy může zvýšit hladinu cukru v krvi.

Kolik mrkve můžete sníst denně?

Pokud nemáte žádné kontraindikace, můžete jíst syrovou mrkev až 250 gramů denně.

Pozornost! Samoléčba je nepřijatelná! V případě jakýchkoli zdravotních problémů byste se měli poradit s odborníkem.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: