Složení a obsah kalorií dýně

Dýně

dýně (Cucurbita) se nazývá jedno- nebo víceletá bylina, tykve z čeledi Dýně. Dýně byla poprvé pěstována v Jižní Americe před více než 8 tisíci lety, v Evropě se zelenina objevila v 200. století díky španělským námořníkům. Plody dýně mají kulatý, oválný nebo zploštělý tvar, dekorativní dýně mohou mít širokou škálu bizarních tvarů. Dýně jsou také barevně heterogenní – jasně červené nebo tmavě zelené, s pruhy nebo bez, pestré a pastelově olivové, vše závisí na odrůdě. Hmotnost plodů dýně může dosáhnout 2 kg, ale hmotnost obyčejné dýně je od 9 do XNUMX kg. Vzhledem k tomu, že dýně si může zachovat svou chuť a prospěšné vlastnosti po dobu až šesti měsíců, aniž by vyžadovala zvláštní podmínky skladování, téměř všichni zahradníci si pěstování zeleniny užívají.

Kalorický obsah dýně

Kalorický obsah dýně je 28 kcal na 100 gramů produktu.

Složení a příznivé vlastnosti dýně

Chemické složení dýně obsahuje velké množství užitečných minerálů a vitamínů. Zelenina obsahuje: beta-karoten, vitamíny B1, B2, C, E, PP a také minerály potřebné pro tělo: draslík, vápník, hořčík, zinek, fluor, měď a mangan, železo, kobalt, fosfor a sodík.

Dýně je dar z nebes pro lidi trpící nemocemi kardiovaskulárního systému a trávicího traktu, a to díky draslíku, který udržuje tonus srdečního svalu a nízkému obsahu hrubé vlákniny, která dráždí trávicí trakt.

Dýně je dietní produkt, takže je povoleno jíst s gastritidou a žaludečními vředy. Přípravek je schopen oddálit proces stárnutí, má příznivý vliv na stav pokožky a vlasů.

Kromě samotné dýně jsou velmi užitečná dýňová semínka jako prevence proti helmintům a dýňová šťáva, která se podílí na krvetvorbě.

Složení a příznivé vlastnosti dýně

Odrůdy a druhy dýně

Dýně se dělí na raně zrající, středně zrající, pozdní a rané; tvrdá kůra, velkoplodá a muškátový oříšek; krmné (pouze pro krmení hospodářských zvířat), stolní (pro lidskou potravu) a dekorativní (na ozdobu).

Nejběžnější odrůdy dýně, nenáročné a dobře rostoucí ve středním pásmu: Rossiyanka, Zorka, Acorn, Mramornaya, Gribovskaya, Almondnaya, Mozoleevskaya, Zimnyaya Sladkaya, Chersonskaya, Ulybka, Butternut, Arina. Ne nejlepší půda je vhodná pro pěstování dýní, je vhodné zasadit dýně do kompostovacích jam, podél plotů, velké listy a plody ozdobí každý kout vaší letní chaty. Dekorativní dýně jsou krásné nejen v kompozicích, ale také během růstu, obvykle se vysazují vedle altánů nebo dětských hřišť.

Dýně a hubnutí

S nízkým obsahem kalorií, dostatečným množstvím vlákniny a příjemnou chutí je dýně jednou z oblíbených potravin pro postní dny a diety. Velkým plusem dýně je její veselá červená barva, která vám zvedne náladu a snáze se vyrovnává s omezením v jídle.

READ
Rez na růžích

Dýně a hubnutí

Dýně ve vaření

Dýně prochází všemi druhy tepelné úpravy – vaří se, smaží, peče a griluje. Z dýně se vaří polévky a cereálie, zavařeniny a džemy, pečou se s masem a dusí se, přidávají se do těsta na palačinky, muffiny a koláče, polevy na koláče, hodí se k tvarohu. Syrová dýně se používá do salátů s jablkem a mrkví, jí se namočená v medu jako dezert. Pokrmy z dýně jsou velmi chutné a extrémně zdravé.

Dýně a Halloween

Za nejpamátnější symbol Halloweenu – veselého svátku v předvečer svátku Všech svatých, slaveného v noci na 1. listopadu – je považována Jack-o’-lantern, což je dutá dýně s vykrojenými očima a zlověstný úsměv, ve kterém je umístěna svíčka. Zpočátku se takové lampy vyráběly z tuřínu v domovině Halloweenu – ve Skotsku a Severním Irsku, ale na přelomu dvacátého století svátek migroval přes oceán do Ameriky, kde byly tuříny nahrazeny dýněmi, které byly levnější a dostupnější. (kalorizátor). Účelem Jack-o’-lanternů je odehnat duše zemřelých, kteří se vracejí před svátkem Všech svatých z domu.

V dnešní době je Halloween příležitostí k setkání s přáteli, převlečení za postavy z hororových filmů a tvrdě pracovat na velké dýni, aby vám Jack-O-Lantern dlouho připomínal skvělý čas.

Více o dýni a jejích blahodárných vlastnostech se můžete dozvědět z videoklipu televizního pořadu „O nejdůležitější věci“, který začíná od 16 minut 07 sekund.

Speciálně pro Calorizator.ru
Kopírování tohoto článku jako celku nebo jeho částí je zakázáno.

užitečné zeleninové dýně a jablka v podzimním listí

Dýně je zdravá a chutná zelenina, která se jí v nejrůznějších podobách. Díky svému chemickému složení je dýně mimořádně oblíbená mezi těmi, kteří drží dietu nebo jen dodržují správnou výživu, a pro sportovce je tato zelenina jen darem z nebes. Dýňová dužina se rychle tráví, což vám umožňuje jíst ji téměř kdykoli během dne. Tato melounová kultura má však také kontraindikace pro použití.

V článku zvážíme, kdo může používat dýně a kdo se kategoricky nedoporučuje, a zjistíme, na jaké užitečné látky je tato melounová kultura bohatá.

Nutriční hodnota a složení dýně

Složení dužiny dýně a její nutriční hodnota závisí na konkrétní odrůdě rostliny. Ale bez ohledu na to, kterou odrůdu si vyberete, bude vždy užitečná a výživná.

Dýně jsou z 90 % tvořeny vodou. To je velké plus pro ty, kteří sledují svou postavu. Ale přesto má obrovské množství živin a stopových prvků. Pojďme zjistit složení této zásobárny vitamínů. Níže je tabulka, která ukazuje všechny nutriční vlastnosti a chemické složení zeleninové plodiny (v tabulce jsou uvedeny hodnoty na 100 g klasické potravinářské dýně):

READ
Rose Polar Bear: fotografie, recenze, popis, vlastnosti.
Živiny Množství ve výrobku (na 100 g)
Proteiny 1 g
Tuky 0,1 g
Sacharidy 4,4 g
Dietní vlákna 2 g
Voda 90,8 g
Škrob 0,2 g
Ash 0,6 g
Mono- a disacharidy 4,2 g
Organické kyseliny 0,1 g
vitamin A 250 μg
Vitamíny PP 0,5 mg
Beta karoten 1,5 mg
Vitamin B1 0,05 mg
Vitamin B2 0,06 mg
Vitamin B5 0,4 mg
Vitamin B6 1,6 mg
Vitamin B9 14 μg
vitamin C 8 mg
Vitamin E 0,4 mg
Vápník 25 mg
Hořčík 14 mg
Sodík 4 mg
Draslík 204 mg
Fosfor 25 mg
Chlor 19 mg
Síra 18 mg
Železo 0,4 mg
Zinek 0,24 mg
Jod 1 μg
Měď 180 μg
Mangan 0,04 mg
Kobalt 1 μg
Fluorid 86 μg

Jak můžete vidět z tabulky, v zelenině je spousta užitečných věcí. Pokud jde o obsah kalorií v dýni, vše závisí na tom, jak byla vařena. Například ve vařené dýni 20 kcal, v pečené dýni o něco více – 22 kcal. Obsah kalorií přímo závisí na tom, co bude přidáno do dýně. Pokud si chcete zeleninu posypat medem nebo posypat cukrem, její energetická hodnota se může zvýšit až na 50 kcal na 100 g.

Dýně je všestranný produkt, a to vám umožňuje jíst ji ráno, odpoledne a večer.

Dobrá a chutná dýně se musí vybrat. Při nákupu zeleniny dejte přednost hustým a masitým odrůdám jasně oranžové barvy: právě tyto plody budou chutné a sladké. Světlé odrůdy jsou pícniny. Taková zelenina má nevýraznou chuť. Nekupujte dýně, které mají prohlubně nebo praskliny: skořápka zeleniny je již rozbitá, což znamená, že proces rozkladu může začít uvnitř.

dýně, mrkev, brambory, cibule a koření

Výhody dýně pro člověka

Dýně je zvláště užitečná pro ženské tělo. Velké množství vitamínu E blahodárně působí na pokožku, nehty a vlasy. Gynekologové doporučují jíst podzimní zeleninu, aby se zvýšila šance na otěhotnění, protože vitamín E se podílí na tvorbě nových zdravých buněk. Ale pro ty, kteří již vstoupili do menopauzy, bude dýně dobrým antidepresivem, které během tohoto období pomůže zbavit se nepohodlí.

Dýně si po upečení, uvaření nebo v páře zachovává své blahodárné vlastnosti.

V dýni je jedlá nejen dužina, ale i semena. Jsou bohaté na hořčík, zinek a bílkoviny. Energetická hodnota semen je ale mnohem větší než u dužiny. 100 g semínek obsahuje 556 kcal, proto je třeba je do jídelníčku zařazovat opatrně. Vyrábí například olej, který lze přidávat do salátů, v této podobě tento produkt přinese více výhod.

Mnoho mužů se také zajímá o výhody dýně. Silnější pohlaví by mělo věnovat pozornost pouze semenům, protože obsahují hodně zinku, konkrétně se podílí na produkci testosteronu. Pravidelná konzumace dýňových semínek chrání muže před prostatitidou. Také muži by měli pít dýňový džus, protože velmi dobře obnovuje sílu. Je to skvělá možnost osvěžení po náročném tréninku.

Výhody dýně pro lidské tělo jsou následující:

  1. Působí močopudně (pamatujete si, že je to z 90 % voda), což pomáhá lidem, kteří trpí problémy s ledvinami. Syrovou dýni se doporučuje konzumovat lidem se selháním ledvin a také jako prevence tuberkulózy.
  2. Vzhledem k tomu, že dýně je silný antioxidant, to znamená, že je užitečná z hlediska prevence jakýchkoli patogenních procesů na buněčné úrovni.
  3. Pro ty, kteří jsou obézní nebo bojují s nadváhou, je dýně skutečným nálezem, protože pomáhá rychleji trávit potraviny.
  4. Při neustálém používání dýňové buničiny se tlak normalizuje. U lidí, kteří sportují (obzvláště populární jsou nyní aktivní tréninky na spalování tuků, které vedou ke zvýšenému tlaku), pomůže pár kousků dužiny normalizovat krevní tlak.
  5. Vitamínu A sice v dýni není mnoho, ale také blahodárně působí na zrak.
  6. Dýně má vysoký obsah vitamínu C, který podporuje imunitní systém. S nastupujícím podzimem se snažte jíst zeleninu co nejčastěji – bude vám méně špatně.
READ
Ruscus Italian - domácí péče

Vědci si všimli, že pravidelným užíváním této podzimní krásky se spánek normalizuje, takže ti, kdo trpí nespavostí, by měli do svého jídelníčku rozhodně zařadit dýni.

Tato melounová kultura má dobrý účinek na gastrointestinální trakt (gastrointestinální trakt). Proto se lidem, kteří trpí zácpou, doporučuje udělat si kaši z čerstvé dýně. Takový pamlsek se jí k snídani a je lepší nalačno. Neměli byste se obávat nepříjemných pocitů v žaludku, to se nestane, protože dýně je dobře a rychle stravitelná (nezáleží na tom, zda byla tepelně upravena nebo ne). Také syrová dýně prospěje těm, kteří mají problémy s játry – pouze v tomto případě je lepší ji použít k obědu nebo večeři.

Lidské zdraví je složitý mechanismus, který je třeba pečlivě sledovat a dýně je v této věci skvělým pomocníkem. Pokud je tato zelenina neustále ve vaší stravě, vaše zdraví se zlepší a systémy a orgány budou fungovat bez selhání.

Protože dýně je darem podzimu a neroste po celý rok. Dá se ale připravit například tak, že ji zmrazíte po kouskách nebo ji celou umístíte do chladného a tmavého sklepa. Dýně má vynikající trvanlivost a schopnost přepravy na velké vzdálenosti.

Užitečné vlastnosti pro silový trénink

Největší užitek přinesou dýňová semínka lidem zapojeným do silového tréninku. Pro sportovce budou užitečnější než dužina, protože právě v semenech je maximální obsah vitamínu E a snižuje pravděpodobnost poranění svalové tkáně během cvičení (to platí zejména pro lidi, kteří hodně zvedají váha v posilovně).

Těm, kteří se zabývají těžkými sporty, pomohou dýňová semínka „budovat“ a neztrácet svalovou hmotu. To je možné díky vitamínům E a C. Při intenzivním cvičení se mohou svaly natrhnout (mnozí tomu říkají “streptura”, ale ve skutečnosti svalová bolest znamená, že se vlákna přetrhla), to je normální, pokud sportovec intenzivně nebo silově trénuje . Je ale důležité, aby se vlákna rychle a dobře zotavila. Zde přicházejí na pomoc vitamíny C a E, které přispívají k rychlému zotavení. Vitamin E je zodpovědný za elasticitu a pomáhá svalům se dobře protáhnout a „zahojit“ po cvičení. Použití dýňové dužiny a semen udržuje tělo v dobré kondici, neumožňuje svalům „rezivět“ a stagnovat. Mužům se doporučuje jíst sklenici semínek denně po dobu jednoho měsíce, pak si dát na stejnou dobu pauzu.

READ
Odrůdy hroznů pro pěstování v bytě a péči doma

dýňový klín se semínky

Za užitečná jsou považována pouze surová semena. Pokud jsou smažené, nebude z nich žádný užitek, pouze kalorie navíc. Správné používání semen prospěje navzdory vysokému obsahu kalorií, protože během tříd se vynakládá hodně síly a energie.

Ženy, které se zabývají kulturistikou, by naopak měly upřednostňovat dýňovou dužinu, protože nemá tak vysoký obsah kalorií (ženské tělo bohužel absorbuje přebytek rychleji).

Kromě pozitivního vlivu na lidské svaly je dýně často využívána při hubnutí, zejména ženami. Tato problematika stojí za to se podrobněji zabývat.

Výhody pro hubnutí

Pro hubnutí a očistu těla je dýně nepostradatelným produktem. Dívky v honbě za štíhlou postavou volí nejrůznější způsoby a výjimkou nejsou ani dýňové diety. Nejlepší dietou je však správná výživa. K dobrým výsledkům pomůže pouze správně sestavený jídelníček a fyzická aktivita.

Pokud se rozhodnete použít dýni ve svém jídelníčku ve fázi hubnutí, dejte přednost pokrmům z čerstvé zeleniny. Skvělou variantou jsou například čerstvé saláty a studené krémové polévky. Dýňové koktejly a smoothies jsou dobrým zdrojem vitamínů po tréninku, takže si s sebou vezměte předem připravenou čerstvou šťávu. Kromě dýně si vyberte své oblíbené ovoce a zeleninu.

Již dříve jsme zmínili, že dýně má příznivý účinek na střeva, proto se zelenina ve fázi hubnutí používá jako čistící složka a užívá se na lačný žaludek.

Hlavní věc – nezapomeňte, že s dýňovou dietou můžete pít pouze zelený čaj, dýňový džus a vodu bez plynu.

dýňové pyré, mrkev s natě

Pokud se kávy nemůžete vzdát, pijte maximálně jednou denně. Káva, stejně jako čaj, se doporučuje pít bez cukru.

Ale jak stále užívat dýni na hubnutí? Je třeba pamatovat na několik pravidel:

  • denně musíte vypít sklenici (200 ml) dýňové šťávy na lačný žaludek, nejlépe 20 minut před jídlem;
  • vypijte sklenici vody nebo zeleného čaje po celý den před jídlem;
  • sladké ovoce vyloučit ze stravy v době diety;
  • pokud máte hlad, snězte dýni – pár kousků bude stačit;
  • Po XNUMX:XNUMX nemůžete jíst.

Jako hlavní jídla volte obiloviny, například pohanku. Také u každého jídla musíte sníst několik kousků zeleniny. Jako alternativa k běžným jídlům se hodí dýňové polévky, dušená jídla a další.

READ
Udělej si sám stalker na burbota, rybaření v zimě v lednu a únoru, video

Dýňová strava dává dobré výsledky, hlavní věcí je dodržovat režim.

Škody a kontraindikace

Komu je přípravek kontraindikován a měl by být buď omezen na spotřebu nebo zcela vyloučen z vaší stravy:

  • Diabetici. Dýně má hodně škrobu, při zahřívání se rozkládá a lépe se vstřebává do těla, takže glykemický index může být vyšší než u syrového produktu. V důsledku toho pečená, vařená a dušená dýně zvýší hladinu cukru v krvi. Pokud máte cukrovku 2. typu, můžete jíst pouze syrovou dýni a pak v omezeném množství.
  • Dýni by měli přestat jíst i lidé, kteří mají onemocnění trávicího traktu v akutním stadiu.
  • Na semena by si měli dávat pozor ti, kdo trpí zánětem žaludku: mohou stav jen zhoršit, obsahují totiž kyselinu salicylovou, která dráždí sliznici.
  • Během těhotenství stojí za to odmítnout používat dýňová semínka, protože mohou vyvolat předčasný porod.

S dýňovým džusem buďte opatrní: může způsobit nevolnost a nadýmání a v některých případech vést k průjmu. Večer je lepší nepít džus.

Důležité! Dýně působí cholereticky, proto by lidé se žlučníkovými problémy měli být opatrnější se zeleninou.

Prospěch a škoda jdou vždy vedle sebe a jsou na tenké lince. Ale jedno je třeba říci s jistotou: pokud budete dýni používat s mírou, pak se nic špatného nestane.

Recepty na zdravou výživu

Cross Expert

  • 5,6 g bílkovin
  • 6 g tuku
  • 16,5 g sacharidů
  • 142.2 kcal

Závěr

Dýně je unikátní zásobárnou vitamínů a mikroelementů. Ne každý produkt se může pochlubit tolika užitečnými látkami. Využití této zeleniny dávno přesáhlo kulinářský rámec, dýně se používá v kosmetickém a farmaceutickém průmyslu. Správné používání dýně pozitivně ovlivní vaše zdraví.

Ivan Tungusov

:)

Projektový expert. Zkušenosti s výcvikem – 12 let. Dobrý teoretický základ o procesu tréninku a správné výživy, který rád využívám v praxi. Potřebujete doporučení? Tohle je pro mě

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: