Výhody fialové odrůdy brambor

Autor: Alla Fedorčenko
Praktikující endokrinolog-nutriční specialista pro zdraví a mládí, diabetes, štítná žláza, obezita, hubnutí a harmonie.

fialová brambora

Jaké živiny se nacházejí ve fialových bramborách a jak pomáhají tělu. Může být tato zelenina zdraví škodlivá, s čím a jak ji uvařit co nejchutněji. Všechny nejzajímavější informace o něm.

Složení a obsah kalorií fialových brambor

Fialové brambory

Fialové brambory obsahují poměrně hodně mastných kyselin, které jsou dobré pro srdce a cévy. Potěší i množství mikro-, makroprvků, které v žádné jiné zelenině nenajdete.

Kalorický obsah fialových brambor na 100 g je 72 kcal, z toho:

  • Bílkoviny – 2.0 g;
  • Tuk – 0.4 g;
  • Sacharidy – 16.0 g;
  • Organické kyseliny – 0.1 g;
  • Dietní vláknina – 1.6 g;
  • Voda – 80.1 g;
  • Popel – 1.4 g.
  • A, RE – 3 mcg;
  • Beta-karoten – 0.02 mg;
  • B1, thiamin – 0.12 mg;
  • B2, riboflavin – 0.06 mg;
  • B5, kyselina pantothenová – 0.3 mg;
  • B6, pyridoxin – 0.3 mg;
  • B9, kyselina listová – 8 mcg;
  • C, kyselina askorbová – 18 mg;
  • E, alfa tokoferol, TE – 0.3 mg;
  • H, biotin – 0.1 mcg;
  • RR, NE – 1.8 mg;
  • Niacin 1.3 mg
  • draslík, K – 527 mg;
  • Vápník, Ca – 10 mg;
  • Hořčík, Mg – 31 mg;
  • sodík, Na – 5 mg;
  • Síra, S – 32 mg;
  • fosfor, Ph – 58 mg;
  • Chlor, Cl – 46 mg.
  • Hliník, Al – 860 mcg;
  • Bór, B – 115 mcg;
  • Železo, Fe – 1.5 mg;
  • jód, I – 5 mcg;
  • kobalt, Co – 7 XNUMX mcg;
  • Lithium, Li – 71 mcg;
  • Mangan, Mn – 0.17 mg;
  • Měď, Cu – 140 mcg;
  • molybden, Mo – 8 mcg;
  • Nikl, Ni – 5 mcg;
  • Rubidium, Rb – 492 mcg;
  • Selen, Se – 0.3 mcg;
  • Fluor, F – 26 mcg;
  • Chrom, Cr – 9 mcg;
  • Zinek, Zn – 0.36 mg.
  • Škrob a dextriny – 15 g;
  • Sacharóza – 0.6 g;
  • Mono- a disacharidy (cukr) – 1.3 g;
  • Fruktóza – 0.1 g;
  • Glukóza (dextróza) – 0.6 g.
  • Arginin – 0.2 g;
  • Valin – 0.122 g;
  • Histidin – 0.03 g;
  • Isoleucin – 0.073 g;
  • Leucin – 0.128 g;
  • Lysin – 0.135 g
  • Methionin – 0.026 g;
  • Methionin + cystein – 0.05 g;
  • Threonin – 0.097 g;
  • Tryptofan – 0.028 g;
  • Fenylalanin – 0.085 g;
  • Tyrosin – 0.13 g.
  • Alanin – 0.097 g;
  • Kyselina asparagová – 0.25 g;
  • Glycin – 0.1 g;
  • Kyselina glutamová – 0.262 g;
  • Prolin – 0.092 g;
  • Serin – 0.128 g;
  • Tyrosin – 0.09 g;
  • Cystein – 0.023 g.
  • Omega-6 – 0.08 g;
  • Myristic – 0.002 g;
  • palmitová – 0.071 g;
  • Stearová – 0.015 g;
  • palmitolejová – 0.005 g;
  • Olejová (omega-9) – 0.16 g;
  • Linoleová – 0.08 g;
  • Linolenová – 0.082 g.
READ
Esneková tinktura na čištění cév: tibetský recept na elixír a jeho varianty s vodkou, citronem a medem a také režim s mlékem pro omlazení organismu

Poznámka! S vitamíny to není příliš dobré – pouze kyselina listová a askorbová jsou obsaženy v dostatečném objemu. Proto je třeba takový produkt doplnit o mrkev, řepu, zelí a další zeleninu.

Užitečné vlastnosti fialových brambor

čerstvé fialové brambory

Oproti konvenčním odrůdám je tato zásobárna mikro- a makroprvků. V hlízách se uchovávají i po nejdelší tepelné úpravě – pečení, vaření, smažení. Tuto zeleninu můžete zmrazit a dokonce ji dát do sklenic spolu s dalšími přísadami (hrášek, mrkev, cibule, zelí). Musí se podávat (ve formě pyré) dětem a při léčebných dietách.

K čemu jsou dobré fialové brambory:

    Trávení. Hlízy obsahují vlákninu, která váže toxiny a výkaly ve střevech a vyvádí je ven. To normalizuje peristaltiku a zmírňuje záněty stěn, zabraňuje nebo odstraňuje poruchy stolice (zácpa a průjem). Objevuje se také plynatost a bolesti břicha. Díky obsahu škrobu pokrmy z tohoto produktu obalují žaludek a chrání sliznici před poškozením.

Důležité! Výhody fialových brambor, mladých i starých, jsou skvělé, ale koncentrace potřebných látek v prvním je o něco vyšší než ve druhém.

Škody a kontraindikace použití fialových brambor

Zácpa u dívky

Vzhledem k tomu, že tato odrůda obsahuje méně škrobu než klasická, může ji konzumovat téměř každý. Ale nezapomeňte, že se jedná o zdroj komplexních sacharidů, ze kterých se rychle zotavují. Proto byste s ním neměli jíst nádobí v noci a ve velkém množství. Přejídání může způsobit tíže v žaludku, plynatost, nadýmání a zácpu. Na to by si měly dát pozor především těhotné ženy, senioři a děti.

Rozhodně je nutné omezit užívání Vitalotu u následujících onemocnění:

    Obezita. Vysoký obsah kalorií v produktu a velké procento sacharidů přispívají k hromadění tuku a zpomalují čištění těla od toxinů. Proto je lepší to úplně opustit a sedět na dietách.

Recepty na fialové brambory

Fialové bramborové lupínky

Vitalot se připravuje rychle a jednoduše, hodí se jak pro každodenní, tak pro sváteční menu. Hodí se k masným a rybím výrobkům, jakékoli zelenině, luštěninám a mnoho dalšího. Pokud nemáte žádné kontraindikace pro fialové brambory, můžete bezpečně smažit, péct, dusit, vařit na grilu. Je výbornou surovinou pro první a druhý chod, přílohy a dokonce i dezerty. Je k dispozici po celý rok a lze jej dlouhodobě skladovat mimo lednici, ve sklepě nebo na balkoně.

READ
Dny výsadby pro pekingské zelí v roce 2024 s přihlédnutím k fázím měsíce

Zde je několik zajímavých receptů:

    Polévka. Hlavní zeleninu (2 ks) oloupeme, omyjeme, nakrájíme na kostičky a vhodíme do vroucí vody (2,5 l). Dále nastrouháme jednu mrkev, nakrájíme 1 cibuli a orestujeme je. Přidejte 2 rajčata do smažení, držte je 10 minut na nízké teplotě a nalijte do vývaru. Po 15 minutách přidejte 4 polévkové lžíce. l. tenké nudle, polévku osolíme, opepříme, přidáme nasekaný kopr a nastrouhaný tavený sýr (50 g).

Poznámka! Vitalot nevypadá moc chutně, ale je docela chutný. Dá se použít jako hmota na sendviče. Pro svůj originální vzhled se hodí i na zdobení jiných pokrmů.

Zajímavá fakta o fialových bramborách

Elitní fialové brambory

Tento druh brambor je považován za elitní kvůli jeho nízké prevalenci. Potkat ho na postelích v SNS je téměř nemožné, oblíbenější je v USA, Asii a Jižní Americe. Chuť zeleniny je přitom velmi příjemná a výrazná.

Kazí se mnohem pomaleji než jeho „bratři“ a vaří se mnohem rychleji. Předpokládá se, že obsahuje méně škrobu, který podle lékařů ucpává cévy.

V roce 2012 byla v Denveru (USA) provedena studie za účasti tohoto tajemného obyvatele zahrady. Vědci zjistili, že skutečně snižuje krevní tlak, rozšiřuje kapiláry a odstraňuje toxiny z těla. Zaznělo také, že jeho blahodárné vlastnosti zůstávají zachovány i po tepelné úpravě, která je pro „závodníky“ prostě nepředstavitelná.

Tato odrůda je žádoucí vařit a péct ve slupce, takže si zachovává maximální množství živin. Ten se mimochodem velmi snadno odstraňuje i přes to, že je hustý a tvrdý.

Barva dužiny nemusí být fialová, může být tmavě růžová nebo červená. Taková neobvyklá zelenina byla získána křížením šlechtitelských odrůd – “Tiras”, “Exotic” a “Santarka”.

Vitalot je ideální pro vaření v čisté formě, protože téměř nikdy nevaří do měkka. Z tohoto důvodu není rmutování tou nejlepší volbou.

Vzhledem k jeho neobvyklé barvě si někteří kupující myslí, že jde o chybějící zeleninu, a bojí se ji koupit. Setkat se s ním na trzích a v obchodech bude vzácné, a pokud ho najdete, pak to bude s největší pravděpodobností „zámořský host“.

Co vařit z fialových brambor – viz video:

Vzhledem k tomu, jak rozmanité jsou recepty na fialové brambory, můžete s nimi experimentovat donekonečna. Možná se pokrmy na jeho základě nestanou vašimi oblíbenými, ale rozhodně vzbudí zájem hostů a ozdobí stůl.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: