Složení a obsah kalorií v květáku. Výhody a poškození zeleniny pro tělo

Barevné zelí

Květák, letnička rodiny Zelí, je nyní distribuován téměř všude, kromě regionů severu. Mnoho lidí miluje a oceňuje květák pro jeho jemnou chuť a užitečnost. Své jméno vůbec nedostala pro jasnou barvu, ale pro to, že její květenství připomínají jemné béžové květy.

Historie květáku

Jen málo lidí zná historii této úžasné zeleniny. Květák začíná svou historii ve starověké Sýrii, kde rostlina začala růst, pravděpodobně v důsledku selekce kapusty. Evropané, nejprve Španělé, pak Italové a další, úspěšně pěstovali zeleninu jako zahradní plodinu. Hlavním dodavatelem semínek květáku byl dlouhou dobu ostrov Kypr. Byly velmi drahé. Zpočátku si tak vynikající zeleninu mohli dovolit jíst pouze šlechtici a členové císařské rodiny.

Pokusili se pěstovat rostlinu ve středních zeměpisných šířkách Ruska, ale chladné klima bylo vážnou překážkou. Později ruský agronom A. Bolotov vyvinul speciální odrůdu, která snesla ruské klima.

Dnes je květák milován, úspěšně pěstován a konzumován s potěšením po celé planetě. Mark Twain ji velmi miloval a dokonce ji v žertu nazval „zelí s vyšším vzděláním“.

vlastnosti květáku

Květák se skládá z velkého hustého květenství tvořeného malými, těsně vedle sebe umístěnými květenstvími (hlavičkami). V kontextu vypadá každé květenství a celá hlávka květáku jako strom se silným kmenem a kudrnatou, zarostlou korunou. Tradiční květák má hlávky jasně bílé barvy, ale existují odrůdy s oranžovou a dokonce fialovou barvou květenství. Květák elastický, křupavý, se svěží vůní zelí natě a příjemnou chutí.

vlastnosti květáku

Kalorie květáku

Kalorický obsah květáku je 30 kcal na 100 gramů produktu.

Složení a užitečné vlastnosti květáku

Květák obsahuje hodně vlákniny, nestravitelná hrubá dietní vláknina, která prochází střevy, shromažďuje zbytečné toxiny a hlen a pak je přirozeně odstraňuje. Květák je jednou z mála zeleninových plodin, které mají dostatek rostlinných bílkovin, produkt obsahuje také vitamíny B, C, K, PP a také makro- a mikroprvky: draslík, selen, měď a mangan, železo, fluor, fosfor. 100 gramů syrového květáku obsahuje denní potřebu vitamínu C (70 mg). Přípravek má choleretické vlastnosti, doporučuje se při užívání antibiotik. Jedinečná látka diindolylmethan působí jako prevence rakoviny prostaty tím, že ničí rakovinné buňky.

READ
Jak krmit petúnie pro bohaté a dlouhé kvetení

I v této úžasné a bohaté zelenině můžete najít extrémně vzácný vitamín U, který se aktivně podílí na tvorbě enzymů.

Další informace o výhodách květáku naleznete ve videu „Květák – jídlo pro muže“ televizního pořadu „Žijte zdravě“.

Škodlivost květáku

Květák, na rozdíl od všeobecného mínění, by měli lidé se žaludečními vředy užívat opatrně, protože přípravek stimuluje tvorbu žaludeční šťávy. Nedoporučuje se užívat přípravek těm, kteří trpí dnou, protože květák obsahuje puriny.

Výběr a skladování květáku

Čerstvý květák je na spodní straně lemován zelenými listy, které by měly mít „pepřový“ vzhled, bez známek letargie. Je lepší volit hlávky zelí střední velikosti, husté, těžké, bez známek suchosti (kalorizátor). Nejmenší známky plísně, černé tečky nebo hnědé skvrny by měly být důvodem k odmítnutí nákupu produktu. Květák by neměl být skladován déle než týden v chladničce, v přihrádce na zeleninu nebo ve vakuové nádobě. Hlavním nepřítelem zelí je vlhkost, která vytváří ideální podmínky pro nástup hnilobných procesů.

Květák lze zmrazit, když se předtím rozebral na malá květenství, takže produkt neztratí své prospěšné vlastnosti po dobu šesti měsíců.

Výběr a skladování květáku

Květák na hubnutí

Květák má tzv záporný obsah kalorií – na jeho trávení tělo vydá více kalorií, než přijalo. Nízký obsah kalorií s významným objemem produktu dělá z květáku oblíbenou zeleninu pro hubnutí a udržení normální hmotnosti. Jen tím, že obvyklé přílohy párkrát týdně nahradíte květákovým pokrmem, máte jistotu, že se kila navíc neobjeví.

Květák ve vaření

Maximální užitek má syrový květák, dobře se hodí k paprikám a bylinkám, salát se ukáže jako velmi elegantní a šťavnatý (kalorizátor). Tradiční květák smažený ve strouhance na másle je velmi chutný, ale kategoricky ne zdravý. Ztrátu kyseliny askorbové můžete minimalizovat, pokud květák nevaříte, ale pár minut blanšírujete ve vroucí vodě. Květák je zdravá a chutná příloha, vaří se z něj polévky, připravují guláše, výrobek se solí a nakládá.

Další informace o výhodách květáku a způsobech vaření najdete ve videoklipu „Květák“ televizního pořadu „O tom nejdůležitějším“.

Speciálně pro Calorizator.ru
Kopírování tohoto článku jako celku nebo jeho částí je zakázáno.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: